همه چیز درباره کمک هزینه کودک در آلمان

کمک هزینه کودک در آلمان

کمک هزینه کودک (Kindergeld) یک مزیت اجتماعی است که دولت آلمان به ازای هر فرزند زیر 18 سال به والدین پرداخت می‌کند. میزان این کمک هزینه بر اساس درآمد خانواده و تعداد فرزندان تعیین می‌شود و به صورت ماهانه پرداخت می‌شود. هدف از پرداخت این کمک هزینه، حمایت مالی از خانواده‌ها و کمک به تامین بخشی از هزینه‌های نگهداری از کودکان است. برای دریافت کمک هزینه کودک، والدین باید به اداره مزایای خانواده (Familienkasse) مراجعه کرده و مدارک لازم از جمله گواهی تولد فرزند، کارت شناسایی و گواهی درآمد را ارائه دهند. علاوه بر کمک هزینه کودک، دولت آلمان کمک‌های دیگری نیز مانند مزایای مراقبت از کودک (Kinderbetreuungsgeld) برای خانواده‌ها با درآمد کم در نظر گرفته است.

تماس با ما

چه کسی می تواند مطالبه کمک هزینه فرزند داشته باشد؟

دریافت کمک هزینه فرزند در آلمان، شرایط زیر را دارد:

  • اقامت در آلمان:شما یا همسرتان باید در آلمان زندگی کنید.
  • شهروندی: شهروند آلمان یا یکی از کشورهای اتحادیه اروپا باشید.
  • مجوز اقامت: اگر خارجی هستید، باید مجوز اقامت معتبر در آلمان داشته باشید.
  • عدم دریافت کمک مشابه: نباید در کشور خودت یا جای دیگری کمک هزینه مشابهی دریافت کنید.

محدودیت سنی کمک هزینه کودک

معمولاً، تا زمانی که فرزندتان به سن 18 سالگی برسد، می‌توانید به درخواست کمک هزینه کودک ادامه دهید. با این حال، استثنائات خاصی وجود دارد که به موجب آن می‌توانید به دریافت پرداخت‌های فراتر از این محدودیت سنی ادامه دهید:

 

  • اگر فرزند شما بیکار است و به عنوان جویای کار در آژانس کار ثبت نام کرده است (تا سن 21 سالگی).
  • اگر فرزند شما در حال تحصیل یا آموزش است (تا سن 25 سالگی یا تکمیل اولین مدرک یا مدرک حرفه ای خود).
  • اگر فرزند شما معلولیت دارد و نمی تواند زندگی خود را تامین کند (تا سن 25 سالگی).

کمک هزینه کودک در آلمان

چه میزان کمک هزینه فرزند دریافت خواهم کرد؟

کمک هزینه فرزند  معمولاً مستقیماً به حساب بانکی والدین یا به صورت نقدی و به صورت ماهانه پرداخت می‌شود، صرف نظر از درآمد والدین مبلغ یکسانی به همه افراد پرداخت می‌شود.

 

از ژانویه 2024، حداکثر کمک هزینه فرزند ماهانه در آلمان 292 یورو برای هر کودک است. این افزایش از مبلغ قبلی 250 یورو است.

لطفا توجه داشته باشید که این ترجمه بر اساس اطلاعات ارائه شده در سال 2024 است و ممکن است از آن زمان تغییراتی در قوانین و مقررات مربوط به کمک هزینه فرزند در آلمان ایجاد شده باشد. برای اطلاعات دقیق و به روز، توصیه می‌شود به منابع رسمی دولت آلمان مراجعه کنید.

چگونه باید برای کمک هزینه فرزند درخواست دهیم؟

شما می‌توانید از طریق وب سایت آژانس اشتغال فدرال به صورت آنلاین برای کمک هزینه فرزند درخواست دهید. توجه داشته باشید که شما به هر دو شناسه مالیاتی خود و فرزندتان نیاز خواهید داشت.

معافیت مالیاتی برای بچه‌ها

اگر بچه دارید، ممکن است بتوانید از یک تخفیف مالیاتی ویژه استفاده کنید. این تخفیف به جای کمک هزینه ماهیانه فرزند به شما تعلق می‌گیرد. مقدار این تخفیف بستگی به سن بچه‌ها و وضعیت تاهل شما دارد. مثلاً اگر دو تا بچه داشته باشید و متأهل باشید، تخفیف خیلی بیشتری دریافت می‌کنید.

مهم نیست که شما این تخفیف را انتخاب کنید یا کمک هزینه ماهیانه را، در نهایت پولی که به شما تعلق می‌گیرد تقریباً یکسان خواهد بود. دولت خودش بهترین گزینه را برای شما انتخاب می‌کند.

کمک هزینه کودک در آلمان
تخفیف های مالیاتی برای کودکان

والدین همچنین می‌توانند با کسر هزینه‌های خود برای مهدکودک (تا 4000 یورو در سال) و شهریه مدرسه (تا 5000 یورو در سال) پس‌انداز مالیاتی بیشتری داشته باشند. تخفیف مالیاتی از این کمک‌ها نیز با مبلغ کمک هزینه فرزند دریافتی شما تراز خواهد شد. 

کمک هزینه تکمیلی کودک (Kinderzuschlag)

علاوه بر کمک هزینه فرزند، برخی والدین نیز حق مطالبه کمک هزینه تکمیلی کودک (تا 292 یورو در ماه در سال 2024) برای هر کودک مجرد زیر 25 سال که در خانواده آن‌ها زندگی می‌کند، دارند. برای واجد شرایط بودن، باید شرایط خاصی را برآورده کنید:

  • شما کمک هزینه فرزند را برای کودک دریافت می‌کنید.
  • شما حداقل 900 یورو در ماه قبل از کسر درآمد کسب می‌کنید (600 یورو برای والدین مجرد).
  • درآمد شما کمتر از حد درآمد حداکثر است (متناسب با هزینه زندگی والدین متفاوت است و توسط اداره مزایای خانواده به صورت فردی محاسبه می‌شود).

مبلغ دقیق دریافتی شما توسط درآمد و دارایی شما تعیین می‌شود. همچنین می‌توانید برای مواردی مانند سفرهای مدرسه، لوازم مدرسه و وعده‌های غذایی کمک اضافی درخواست کنید. اگر فرزند شما درآمدی دارد (مثلاً پرداخت‌های نگهداری)، این درآمد از کمک هزینه تکمیلی کودک کسر خواهد شد. 

پیش پرداخت کمک هزینه نگهداری (Unterhaltsvorschuss)

برای والدین مجردی که هیچ گونه کمک هزینه نگهداری از والد دیگر دریافت نمی‌کنند، یک پرداخت تکمیلی ویژه برای کمک به پوشش هزینه‌ها وجود دارد. مبلغ پیش پرداخت کمک هزینه نگهداری که دریافت خواهید کرد به سن کودک بستگی دارد:

سن مبلغ (در سال 2024)
تا 5 سال حداکثر 230 یورو در ماه
6-11 سال (شامل) حداکثر 301 یورو در ماه
12-17 سال (شامل) حداکثر 395 یورو در ماه

 

  • واجد شرایط بودن برای دریافت این کمک منوط به عدم دریافت کمک بیکاری نوع دوم توسط کودکان بالای 12 سال و والدین آن‌هاست.

جهت درخواست پیش پرداخت کمک هزینه، متقاضیان محترم می‌بایست به دفتر رفاه جوانان (Jugendamt) مراجعه نمایند. در این مراجعه، فرم مخصوص درخواست تکمیل خواهد شد. به منظور تکمیل فرم، ارائه مدارک ذیل الزامی است:

  • مدرک شناسایی معتبر
  • گواهی ثبت نام
  • مجوز اقامت (در صورت وجود)
  • گواهی تولد فرزند
  • مدرک دال بر وضعیت تاهل (طلاق، جدایی طولانی مدت و …)

شایان ذکر است که والدین جدید نیز می‌توانند از مزایای کمک هزینه والدین (Elterngeld) بهره‌مند گردند. این کمک هزینه با هدف جبران کاهش درآمد ناشی از تولد فرزند و حمایت از والدین در دوره اولیه زندگی کودک ارائه می‌شود.

کمک هزینه بیماری کودک (Kinderkrankengeld)

 کمک هزینه بیماری کودک (Kinderkrankengeld) مزایایی است که در صورت بیماری فرزند و لزوم مرخصی والدین از کار، توسط بیمه سلامت قانونی آلمان پرداخت می‌شود.

کمک هزینه کودک در آلمان

نتیجه گیری

کمک هزینه کودک (Kindergeld) مبلغی ماهانه است که دولت آلمان به ازای هر فرزند زیر 18 سال به والدین پرداخت می‌کند. میزان این کمک هزینه بر اساس درآمد خانواده تعیین می‌شود و هرچه درآمد کمتر باشد، میزان کمک هزینه بیشتر خواهد بود. هدف از پرداخت این کمک هزینه، حمایت مالی از خانواده‌ها و کمک به تأمین بخشی از هزینه‌های نگهداری از کودکان است. برای دریافت کمک هزینه کودک، والدین باید به اداره مزایای خانواده (Familienkasse) مراجعه کرده و مدارک لازم را ارائه دهند.

 

مقالات مرتبط

راهنمای کامل دریافت ویزای آلمان

بهترین شغل برای خانم ها در آلمان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *